TIADA MANUSIA AKAN LEPAS DARI KUSUT DAN KEKUSUTAN AKAN TERUS MENGUSUTKAN FIKIRAN »

Thursday, March 19, 2009

APA NAK JADI REMAJA SEKARANG INI!!

Kenakalan Remaja dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya

Kenakalan remaja biasa disebut dengan istilah Juvenile berasal dari bahasa Latin juvenilis, yang ertinya anak-anak, anak muda, ciri karakteristik pada masa muda, sifat-sifat khas pada masa remaja, sedangkan delinquent berasal dari bahasa latin “delinquere” yang bererti terabaikan, mengabaikan, yang kemudian diperluas artinya menjadi jahat, nakal, anti sosial, kriminal, kutu dan sebagainya.

Juvenile delinquency atau kenakalan remaja adalah perilaku jahat atau kenakalan anak-anak muda, merupakan gejala sakit (patologis) secara sosial pada anak-anak dan remaja yang disebabkan oleh satu bentuk pengabaian sosial, sehingga mereka mengembangkan bentuk perilaku yang menyimpang. Istilah kenakalan remaja mengacu pada suatu rentang yang luas, dari tingkah laku yang tidak dapat diterima masyarakat sosial.

Dapat saya simpulkan disini bahwa kecenderungan kenakalan remaja adalah kecenderungan remaja untuk melakukan tindakan yang melanggar peraturan yang dapat mengakibatkan kerugian dan kerosakan baik terhadap dirinya sendiri mahupun orang lain yang dilakukan remaja di bawah umur 17 tahun.

Sedangkan faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan kenakalan remaja adalah seperti yang dijelaskan di bawah ini.

Identiti

Zaman remaja, ada masanya pada tahap di mana remaja mengalami masalah identiti. Perubahan biologi dan sosial memungkinkan terjadinya dua bentuk integrasi pada keperibadian remaja: satu, terbentuknya perasaan akan konsistensi dalam kehidupannya dan dua, tercapainya identiti peranan, kurang lebih dengan cara menggabungkan motivasi, nilai-nilai, kemampuan dan gaya yang dimiliki remaja dengan peranan yang dituntut dari remaja.

Dalam pencarian identiti, remaja ada kalanya membuat pilihan yang salah.

Kawalan diri


Perilaku remaja yang pernah tersiar didada akhbar

Kenakalan remaja juga dapat digambarkan sebagai kegagalan untuk mengembangkan kawalan diri yang cukup dalam hal tingkah laku mereka. Beberapa remaja gagal dalam mengembangkan kawalan diri yang esensial yang sudah dimiliki orang lain selama proses pertumbuhan. Kebanyakan remaja telah mempelajari perbezaan antara tingkah laku yang dapat diterima dan tingkah laku yang tidak dapat diterima, namun remaja yang melakukan kenakalan tidak mengenali hal ini. Mereka mungkin gagal membezakan tingkah laku yang dapat diterima dan yang tidak dapat diterima, atau mungkin mereka sebenarnya sudah mengetahui perbezaan antara keduanya namun gagal mengembangkan kawalan diri yang memadai dalam menggunakan perbezaan itu untuk membimbing tingkah laku mereka.


Jantina

Remaja laki- laki lebih banyak melakukan tingkah laku anti sosial daripada perempuan. Pada umumnya jumlah remaja laki- laki yang melakukan kejahatan dalam kelompok gang diperkirakan 50 kali lipat ganda daripada remaja perempuan.

Harapan terhadap pendidikan dan nilai-nilai di sekolah

Remaja yang menjadi pelaku kenakalan seringkali memiliki harapan yang rendah terhadap pendidikan di sekolah. Mereka merasa bahawa sekolah tidak begitu bermanfaat untuk kehidupannya sehingga biasanya nilai-nilai mereka terhadap sekolah cenderung rendah. Mereka tidak mempunyai motivasi untuk sekolah. Mereka selalunya akan ponteng sekolah.

Proses keluarga


Faktor keluarga sangat berpengaruh terhadap timbulnya kenakalan remaja. Kurangnya dukungan keluarga seperti kurangnya perhatian orangtua terhadap aktiviti anak, kurangnya penerapan disiplin yang efektif, kurangnya kasih sayang orangtua dapat menjadi pemacu timbulnya kenakalan remaja. Pengawasan orangtua yang tidak memadai terhadap remaja dan penerapan disiplin yang tidak efektif dan tidak sesuai merupakan faktor keluarga yang penting dalam menentukan munculnya kenakalan remaja. Perselisihan dalam keluarga atau stress yang dialami keluarga juga berhubungan dengan kenakalan. Faktor genetik juga termasuk sebagai pemacu timbulnya kenakalan remaja, meskipun peratusnya tidak begitu besar.

Pengaruh rakan sebaya

Memiliki teman-teman sebaya yang melakukan kenakalan meningkatkan risiko remaja untuk menjadi nakal. Menurut sebuah kajian terhadap 500 pelaku kenakalan dan 500 remaja yang tidak melakukan kenakalan , ditemukan peratusan kenakalan yang lebih tinggi ialah kepada remaja yang memiliki hubungan yang kerap dengan teman sebaya yang melakukan kenakalan.


Kualiti persekitaran tempat tinggal

Komuniti juga dapat berperanan dalam memunculkan kenakalan remaja. Masyarakat dengan paras kriminal tinggi memungkinkan remaja mengamati berbagai model yang melakukan aktiviti kriminal dan memperoleh hasil atau penghargaan atas aktiviti kriminal mereka. Masyarakat seperti ini sering ditandai dengan kemiskinan, pengangguran, dan perasaan tersisih dari golongan kelas sederhana. Kualiti pendidikan di sekolah, perbelanjaan di sekolah, dan aktiviti di luar kawalan adalah faktor- faktor lain dalam masyarakat yang juga berhubungan dengan kenakalan remaja.

Berdasarkan pendapat di atas dapat disimpulkan bahawa faktor yang paling banyak menyebabkan timbulnya kecenderungan kenakalan remaja adalah faktor keluarga yang kurang harmoni dan faktor pengaruh terutama rakan sebaya yang kurang baik, kerana pada masa ini remaja mulai bergerak meninggalkan rumah dan mencari rakan sebaya, sehingga minat, nilai, dan norma yang ditanamkan oleh kelompok lebih menentukan perilaku remaja dibandingkan dengan norma, nilai yang ada dalam keluarga dan masyarakat.

Wednesday, March 11, 2009

JENIS-JENIS KENTUT MANUSIA?

* Orang TIDAK JUJUR Orang yang kalau kentut lalu menyalahkan orang lain.

* Orang BANGANG Orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

* Orang BERWAWASAN LUAS Orang yang tahu bila harus kentut.

* Orang SENGSARA Orang yang ingin kentut tapi tidak boleh kentut.

* Orang MISTERIUS Orang yang kalau kentut, orang lain tidak ada yang tahu.

* Orang GUGUP Orang yang tiba-tiba menahan kentutnya bila tiba masa nak kentut.

* Orang yang PERCAYA DIRI SENDIRI Orang yang selalu mengira kalau kentutnya bau harum.

* Orang SADIS Orang yang kalau kentut di ranjang terus dikibaskan baunya ke ranjang orang lain.

* Orang PEMALU Orang yang kalau kentut tidak bunyi tapi lalu merasa malu sendiri.

* Orang yang STRATEGIK Orang yang menyembunyikan kentutnya dengan tertawa terbahak-bahak biar orang lain tidak dengar.

* Orang BODOH Orang yang kalau habis kentut menghirup nafas untuk mengganti kentutnya yang keluar.

* Orang PELIK Orang yang kalau kentut di keluarkan sikit- sikit, sampai bunyi "tit-tit-tit".

* Orang SOMBONG Orang yang sering mencium kentutnya sendiri.

* Orang RAMAH Orang yang senang mencium kentut orang lain.

* Orang yang tidak senang BERGAUL Orang yang kalau kentut, sembunyi.

* Orang AKUATIK Orang kalau kentut di dalam air sampai bunyi blekuthuk-blekuthuk".

* Orang ATLETIK Orang kalau kentut sambil mengeluarkan tenaga dalam.

* Orang JUJUR Orang yang mengaku kalau habis kentut.

* Orang PINTAR Orang yang boleh menandai bau kentut orang lain.

* Orang MALANG Orang yang nak kentut tapi terkeluar taik....

Sweet Thinker benci wanita?? apa kah itu BENAR?


Sebab ada suara suara kecil yang tidak puas hati menyatakan Sweet Thinker seorang yang benci perempuan merangkap seorang yang anti perempuan, maka terpaksa la saya buat penafian tersebut. Sweet Thinker merupakan seorang pencinta gadis (bukan pencinta wanita, wanita nak buat hapeee!), bukan makhluk gei dan semua tulisan adalah berdasarkan pengalaman hidup samada berjalan ditempat orang, berkomunikasi secara lansung, melalui lawatan mesra ke belog belog bercorak kehidupan dan pelbagai lagi. Apa yang penting, tulisan disini ADALAH sekadar suka suki je, MEMANG ada kena mengena dengan yang hidup dan yang sudah meninggal dan SEGALA penulisan disini adalah tidak merujuk terus kepada empunya badan. Siapa yang makan cili, dia lah terasa pedas. Segala komentar adalah sangat dihargai sama ada berbentuk bangkangan atau sokongan yang membolehkan kita sama sama berubah. Tak gitu? Sweet Thinker masih mencari dokte atau perempuan berkerjaya sebagai pasangan hidup dan menginginkan keluarga yang besar. Ngeee.

Berbalik kepada topik, hari ini saya akan tulis pasal lelaki dan tajuknya adalah Sifat Tipikal Seorang Lelaki Malaya. Sifat Tipikal Lelaki Malaya adalah merupakan satu sifat yang biasa dilakukan oleh lelaki lelaki malaya dalam menangani kaum perempuan atau lebih mesranya kaum awek.

Sifat tipikal lelaki yang terulung adalah “terpaksa menipu” bagi memuaskan hati kaum perempuan. Sifat sebegini tidak dapat dielak jika “bercinta sebelum berkahwin”. Bercinta sebelum kahwin merupakan satu proses pembelajaran dimana seseorang itu akan berusaha untuk menonjolkan sifat sifat perfek dimata pasangan masing masing. Kiranya, masing masing ingin menonjolkan kehebatan dan menyorok segala kelemahan. Lagi pun… bak kata kawan saya, perempuan memang suka mendengar sesuatu yang palesu. Sebab itulah lahirnya terma kasanova, romeo dan perempuan lurus bendul. Contohnya, diri tuan tuan dan puan puan la. Cuba imbas balik apa yang telah tuan tuan bermadah kat cik cik puan. Tentu tuan tuan asek bercakap tentang benda tak logik (penuh kepalesuan) dan cik cik puan pulak ske dengar sambil tersenyum mongel atas bawah kiri kanan. Tapi hakikatnya, selepas kahwin… segala yang perfek itu hanyalah palesu semata mata. Mana tak berantakan rumah tangga.

Yang kedua terulung tentang lelaki malaya adalah sentiasa tidak cukup dengan satu. Ini di akui. Sifat tipikal sebegini terjadi bukan atas faktor keikhlasan lelaki yang “terpakse” berawek ramai seperi Extremist Thinker, tetapi terjadi adalah atas dasar faktor persekitaran dan faktor cik puan cik puan sendiri. Cuba puan puan bayangkan, pertamanya puan puan ske dengar harapan palesu yang merupakan satu advantage kepada lelaki untuk mengadu domba, keduanya cik cik puan plak tak reti membuat persembahan atau penampilan yang mantap. Bukan lelaki tulen la kalau tidak melihat yang lagi cantik walau kat sebelah adalah cantik. Lagipun p.ramlee telah memberi contoh, kalau bini satu marah… pegi la umah bini dua, kalau bini dua marah… ana kawen tiga la. Jadi nya, perempuan haruslah pro aktif dalam melengkapkan pakej diri. Kalau lemak dah bersepah, penampilan serabai, otak kurang berwawasan naye la beb. Tapi kalo lelaki berlemak, biasa la… Itu kaya dan makmur namanya. Hehe.

Yang terakhir tentang lelaki malaya adalah, lelaki malaya sudah hilang kejantanan. Tak tahulah sifat ini tipikal atau tidak, tapi yang pasti gejala maknyah, fonen, lembut dan bahlol sudah menjadi barah dalam masyarakat. Sebagai seorang yang kacak, saya juga pernah digosipkan dengan golongan ini. Yeap, saya tak kisah dengan siapa saya berkawan sebab bagi saya mereka semua manusia dan bukannya najis… Tapi dalam berkawan pun sempat saya memberi tazkirah percuma beserta pakej lengkap berupa kopiah dan tasbih termasuk juga pakej hampir belasah apabila mereka berfantasi ingin berkahwin dengan pasangan sejenis. Tapi mereka tetap tak nak berubah. Nak buat camane lagi. Tapi satu faktor utama yang menyebabkan pembiakan spesis ini adalah sifat perempuan yang menyokong mereka. Pernah tak tuan puan mendengar perkataan “baik aku berjalan dengan maknyah, lagi seppp dari berjalan dengan lelaki”. Gilak.

Adapun sifat seperti lelaki perasan hensem tue memang bukan sifat tipikal. Itu terjadi apabila lelaki sikit perempuan banyak. Jadinya, lelaki tidak berburu tapi perempuan memburu. Sebab tue walau lelaki boleh dikatakan mempunyai muka seposen tapi dengan iktizam dan iltizam kaum perempuan yang cantik berebut rebut lelaki, maka lelaki mendapat manfaat yang besar. Hehe. Hal ini jugak bersangkutan dengan sifat lelaki tak sensitif kepada kaum wanita. Tak perlu lah saya ulas lebih lanjut, nanti dikatakan membangkitkan aura kaum lelaki plak. Maka. Inilah artikel tentang lelaki. Ngee.